Reactie plaatsen 

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Techem warmtemeters
18-11-2008, 07:38 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-11-2008 om 08:19 PM door Henk Beerendse.)
Bericht: #1
Techem warmtemeters
Wat betreft de onduidelijkheid over de plotselinge overschakeling van de warmte metertjes van Ista naar Techem aan de korvelse hofjes, hier nog een samenvatting van deze dubieuze ontwikkeling.

De petitie tegen de komst van Techem heeft meer dan honderd handtekeningen opgeleverd en Wonenbreburg reageert totaal niet op dit signaal.
Het heeft inmiddels in het Brabants gestaan:

(klik om te vergroten)

-----------------------------------------------------------
Aan: Bewoners Eisingahof en Calandhof
Betreft: Contract Registratie en facturering warmteverbruik

Geachte medebewoners,

Onlangs heeft u een brief ontvangen van Wonen Breburg over de registratie en facturering van het warmtegebruik. In deze brief staat dat Essent dit niet meer zal doen in onze woningen. Deze registratie en facturering zal worden overgenomen door Techem.

Na gesprekken met Essent bleek dat dit niet gepland was door Essent zelf, maar Techem is wel al bezig met de vervanging van de warmtemeters. In sommige woningen zijn de meters al vervangen en aankomende week zullen ze hiermee willen doorgaan.

Wij hebben niet zulke goede verhalen over Techem gehoord. Techem zou duurder zijn en ook blijven de warmtemeters oplopen als het warm in huis is, zelfs in de zomer dus! Jullie kunnen dit alles nalezen op onder andere de site van Kassa en Tros Radar.
Adres: http://kassa.vara.nl/portal?_scr=forum_d...36&cat=842
Of http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?...54f278851c
Hier staan reacties van mensen, die ervaring hebben met Techem.

Wij willen collectief “ nee” zeggen tegen Techem. We bedoelen hiermee dat wij niet willen dat Techem de registratie en facturering van het warmteverbruik in onze woningen gaat doen.
Ten eerste is het vervelend dat er een aparte factuur voor de verwarming komt. Als je om de een of andere reden niet kunt betalen worden de aanmaningkosten verdubbeld.
Ten tweede staat er in de brochure een voorbeeld jaarafrekening. Daar staat dat de vaste kosten voor de verwarming 35% zijn van het gehele bedrag dat we moeten betalen, terwijl dat voor Essent 19% is. Voor de mindergebruikende is dat nadelig. Zelf als je niets verbruikt dan moet je in plaats van 19% 35% betalen.
Ook de service- en administratiekosten zijn bij Techem dubbel zo duur. Bijj Essent betaal je 12 euro en bij Techem dus 24 euro.

Wij zijn hierover slecht en te laat geïnformeerd en het moet in een keer heel snel afgehandeld worden lijkt wel.
In gesprekken met andere bewoners hoorden we dat er veel tegenstand is.

Kortom, wij willen niet dat dit contract, besloten door WB, afgesloten wordt.
Daarom willen wij een petitie door jullie laten tekenen om deze ontwikkelingen te voorkomen. Dit zal ook snel moeten gebeuren, omdat Techem al bezig is met de vervangingen.
Daarnaast moeten de mensen, die de contracten al teruggestuurd hebben, dit snel ongedaan maken. Hiervoor hebben we een opzeggingsbrief gemaakt en deze bijgesloten bij deze brief.

.doc  Opzeggen2.doc (Grootte: 19 KB / Aantal keer gedownload: 1003)

Wij hopen dat jullie allemaal de petitie zullen ondertekenen.
Alvast bedankt daarvoor.

-------------------------------------------------------------------
De bewoners zijn het na enig onderzoek niet eens, met de uitbesteding van de warmte opname service en facturering, aan het bedrijf Techem.

De bewoners die deze petitie hebben ondertekend
-Weigeren de meters te laten hangen
-De enkeling die hem al heeft hangen, heeft zijn gebruikers overeenkomst opgezegd.
-Ook willen ondertekende graag inspraak (als zijnde eindgebruiker), zoals genoemd in onze
huurovereenkomsten, in artikel 4.4 en 4.5.
--------------------------------------------------------------------
Behalve dat we het niet eens zijn met de gang van zaken (slechte voorlichting), en Techem niet willen als bedrijf die deze warmte opname service en facturering hiervan, gaat uitvoeren, willen we ook graag inspraak in wie dit wel gaat doen in de toekomst. WIJ zijn immers eindgebruiker, (degene die moeten betalen), en het zou dan toch vreemd zijn als Wonen Breburg dit zonder ons zou beslissen.
Onderwerp/inhoud van klacht

Het gaat om het nieuwe bedrijf Techem die de warmteverbruik meters gaat plaatsen, en factureren, zoals u uit meegezonden stukken duidelijk zal worden.

Ook gaat het ons om dat we naar veel en herhaalde telefonische contacten, nooit de juiste mensen te spreken krijgen, of nooit worden teruggebeld. Ook het aanschrijven van bovengenoemde mensen, heeft niets opgeleverd. Dit vinden wij zeer vreemd, temeer omdat de petitie, en dus dit schrijven, door meer dan 70 huurders ondertekend is. (inmiddels zijn het er iets meer dan 100.

We zullen proberen de klachten, bondig te formuleren.

-Onze oude verwarmings meters zijn verwijderd, op verzoek van WonenBreburg , zonder de
eindstanden op te nemen. Dit word nu geschat, of je nu zuinig gestookt hebt of zelfs
helemaal niet!!

-Slechte bereikbaarheid, van medewerkers van WonenBreburg, die hierover vragen zouden
kunnen beantwoorden

-Slechte voorlichting vanuit WonenBreburg, over het nieuwe bedrijf Techem, vooral niet
tijdig.

-Ook sprak uit de brief van Lia Kuijl, een zekere urgentie, “zo snel mogelijk de automatische
incasso bij Essent op te zeggen”. (bijlage 4) Deze haast was/is nergens voor nodig.

-Het dus slecht op de hoogte zijn van WonenBreburg medewerkers, over de situatie. Wij
wisten na twee telefoontjes met het service bedrijf (ista), en Essent dat het contract helemaal
nog niet afliep, maar nog een vol jaar doorliep.
Het heeft ons meer dan een week gekost om WonenBreburg medewerkers daar van te
overtuigen.

-Wij begrijpen niet dat, toen eenmaal bleek dat er geen sprake was van urgentie, vanuit Essent, dat dit extra jaar niet aangegrepen is door WonenBreburg, om alsnog de huurders van een betere voorlichting te voorzien, of om tot overleg te komen met huurders, en samen naar
alternatieven te zoeken.

Want ook:
-Er is totaal voorbij gegeaan aan artikel 4.4, 4.5 uit onze huurcontracten. Want het gaat natuurlijk om ons belang als eindgebruiker, wij moeten Techem gaan betalen.

Verder wouden wij nog graag kwijt, dat we het ook zeer vreemd vinden, om via journaliste, Agnes de Goede van het Brabants Dagblad, wel iets van de directie van WonenBreburg vernemen. Namelijk, dat ze Techem helemaal geen slecht bedrijf vinden, maar daar geen onderzoek naar gedaan te hebben, ook de door ons aangehaalde internet verwijzingen zijn niet bekeken. Wel wisten ze zeker dat het niet duurder zou worden, en daar zou Streppel Directeur/Bestuurder persoonlijk garant voor staan.
Deze twee dingen naast elkaar uitspreken nl. -Geen onderzoek, -Wel zeggen niet duurder, getuigd natuurlijk van inhoudsloze uitspraken. Zeker gezien het feit, dat in Techems eigen, aan ons uitgereikte brochure anders vermeld staat a.d.h.v. een voorbeeld afrekening, (bijlage 5). Nl. de vaste van kosten van Techem zijn 35% en dus 65% daadwerkelijk meet (voorheen 19% vaste kosten bij Essent, en deze mat 81%), wat zoveel inhoud als dat Techem, een groter gedeelte “natte vingerwerk doet”, en als je dus “zuinig”stookt er slechter vanaf komt. Sterker nog: mensen die echt zuinig zijn, (of zelfs nooit thuis en niet stoken) per definitie meer gaan betalen!!!

Wij zouden het fijn vinden als iemand zich hier eens serieus over wil buigen, onderzoek doet naar het bedrijf Techem, en eventueel naar alternatieven wil kijken.
Ook zou het fijn zijn als wij hier op een fatsoenlijke manier van op de hoogte gehouden worden.
Sterker nog, gezien het het artikel 4.4 en 4.5, lijkt het ons logisch dat we hier inspraak in hebben, of in elk geval in samenspraak met WonenBreburg. Want nogmaals wij zijn tenslotte eindgebruikers van dit product, deze service.

Namens Bewoners Korvelse Hofjes
Türkay Yalnız,
Pieter van Rooij
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
14-04-2010, 03:24 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-04-2010 om 03:54 PM door nononsense.)
Bericht: #2
RE: Techem warmtemeters
Dit is mijn toevoeging over radiator metertjes.
Bij gas water en stroom kun je precies bijhouden van wat je verbruik is.
De eenheden van de tellers van van de genoemde producten zijn zeer simpel om te rekenen naar euro's.
Bij de radiator meters is dat absoluut niet het geval.
Die meters tellen maar en je weet niet wat de eenheidsprijs is!
Ook niet als je erover belt. Je krijgt dan een moeilijke constructie te
horen over het totaal aantal bewoners gedeeld door jouw verbruik.
Wat heb ik met de andere bewoners te maken? (In het geval van stoken)
Het is dus een groot geheim van wat de betekenis is van het telwerkje...
Dit houdt dus in dat Techem of Ista kan rekenen wat ze willen, aangezien het
nooit te bewijzen is van wat die moeilijke verdeelsom inhoudt.
Mij lijkt het zo dat er zeer gemakkelijk te rommelen is met de cijfertjes.
Natuurlijk in het nadeel van de klant.
Want wij mogen niet kijken bij een eventuele meter die het "totaalverbruik"
aangeeft.
Ik vind het een zeer slecht systeem. Je bent overigens veel goedkoper uit
als je gewoon een hoog rendement combiketel hebt. Ik weet dat omdat ik eerst een minder goed geisoleerd huis had en een grotere oppervlakte. Daar waren de stookkosten stukken lager dan met de stadsverwarming.
Ik heb het dan nog over Ista als factureerder. Wat Techem gaat doen wil ik niet weten want ik heb uit voorzorg de hele winter met zibrokachels gestookt. Alle meters staan nog netjes op 0.
Dit uit angst voor een veel te hoge rekening. Zo gauw ik kan, verhuis ik naar een woning met een eigen ketel. Dan hoef ik ook niet meer met petroleum te zeulen en in dat luchtje te zitten.
Dat wilde ik even kwijt.
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 

Ga naar locatie:

Contact opnemen | Channel X Home | Naar boven | Naar inhoud | Archiefmodus | RSS-syndicatie